دلایل انجام سونوگرافی مجاری اداری و کلیه | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی دلایل انجام سونوگرافی مجاری اداری و کلیه

سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری یک معاینه ی راحت و بدون درد است که در آن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از کلیه ها، حالب و مثانه استفاده می شود. کلیه ها به سمت قسمت پشتی حفره ی شکم، درست بالای خط کمر قرار دارند. آنها مواد زائد را از خون خارج کرده و ادرار را تولید می کنند. مجرای ادراری یا حالب، لوله های نازکی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند. در طی این معاینه، یک دستگاه سونوگرافی امواج صوتی را به ناحیه کلیه می فرستد و تصاویر بر روی یک کامپیوتر ضبط می شوند. تصاویر سیاه و سفید سونوگرافی ساختار داخلی کلیه ها و اندام های مرتبط را نشان می دهد. در ادامه مقاله امروز سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به بررسی دلایل انجام سونوگرافی مجاری اداری و کلیه خواهیم پرداخت.

دلایل انجام سونوگرافی کلیه و مجاری اداری

سونوگرافی کلیه به دلایل متعددی انجام می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تومور کلیه:

کارسینوم سلول کلیوی شایع ترین نوع تومور کلیه است. تومور کلیه معمولاً سالمندان 60 تا80 سال را درگیر می کند و به ندرت در افراد زیر 50 سال مشاهده می شود. از علائم تومور کلیه می توان به وجود خون در ادرار، احساس درد مداوم در کمر یا پهلو، دقیقاً زیر دنده ها، ورم کردن پهلو یا وجود توده در پهلو اشاره کرد.

عفونت کلیه:

عفونت کلیه معمولاً نتیجه پخش شدن باکتری ها از بخش دیگری از مجاری ادراری در کلیه ها است. بروز عفونت کلیه در خانم ها به دلیل آناتومی خاص بدنشان شایع تر از آقایان است. چنانچه عفونت کلیه به سرعت درمان شود، می توان از آسیب دائمی کلیه پیشگیری کرد.

مطالعه بیشتر: درمان علائم و عوامل نارسایی حاد کلیه

سنگ کلیه:

سنگ کلیه معمولاً به دلیل انباشته شدن و رسوب مواد معدنی داخل کلیه به وجود می آید. حرکت کردن سنگ کلیه بزرگ در مجاری ادراری باعث شروع شدن دردی شدید می شود. اگر سنگ کلیه کوچک باشد و به راحتی در مجاری ادراری حرکت کند، ممکن است بیمار اصلاً متوجه وجود سنگ کلیه نشود. گاهی اوقات سنگ کلیه در مجاری ادراری حرکت می کند و همراه با جریان ادرار از بدن دفع می شود.

بررسی علل نارسایی کلیه با سونوگرافی | سونوگرافی پستان اصفهان

آسیب حاد کلیوی:

چنانچه کلیه ناگهان ظرف چند ساعت یا چند روز از کار بیفتد، با مشکل آسیب حاد کلیوی (AKI) مواجه هستیم. آسیب حاد مشکلی بسیار جدی است که اگر به سرعت درمان نشود، ممکن است به قیمت جان بیمار تمام شود.

درد کلیه:

درد کلیه در بخش میانی تا فوقانی کمر و یا پهلوها احساس می شود. احساس درد در کمر یا پهلوها لزوماً به معنای مشکل داشتن کلیه ها نیست.

بیماری کلیه پلیکیستیک:

بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری ارثی است که در اثر ابتلا به آن کیسه های مملو از مایعی داخل کلیه ها ایجاد می شود. کلیه در نتیجه بزرگ شدن کیست ها بزرگ تر می شود و در نهایت از کار می افتد.
سونوگرافی کلیه برای تشخیص مشکلاتی مانند انسداد کلیه، وجود آبسه در کلیه، جمع شدن مایع در کلیه و ارزیابی عملکرد کلیه بعد از پیوند کلیه نیز انجام می شود.

همچنین سونوگرافی کلیه برای تسهیل عمل های زیر نیز کاربرد دارد:

  • نمونه برداری: متخصص با توجه به تصاویر سونوگرافی می تواند سوزن بیوپسی را در محل مناسب وارد کند.
  • تخلیه کیست یا آبسه
  • نفروستومی یا جایگذاری درن برای تخلیه کلیه ها

نحوه انجام سونوگرافی کلیه و مجاری اداری

ابتدا بیمار لباس راحت یا گان می پوشد. سپس بر روی تخت دراز می کشد و پزشک، پوست را به ژل سونوگرافی آغشته می کند. پزشک پروب سونوگرافی را بر سطح پوست که آغشته به ژل است، حرکت می دهد. ممکن است پزشک گاهی پروب را با فشار حرکت دهد که طبیعی است و دردی برای بیمار ندارد. سونوگرافی کلیه حدوداً 20 دقیقه زمان می برد.

نحوه انجام سونوگرافی تشخیصی کلیه با سونوگرافی کلیه برای درمان یا نمونه برداری، از جمله بیوپسی از کلیه، تخلیه کیست کلیه یا قرار دادن نفروستومی (لوله تخلیه در کلیه) متفاوت است.

اقدامات قبل از سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری

ممکن است از شما خواسته شود تا مثانه خود را پر نگه دارید. اگر هم لازم باشد که بعد از انجام سونوگرافى مثانه خود را خالى کنید، ممکن است از شما بخواهند تا در اتاق انتظار مقدار زیادى آب بنوشید تا مثانه پر شود.

به طورمعمول، براى انجام سونوگرافى از مسکن استفاده نمی شود.

عوارض سونوگرافی کلیه و مجاری اداری

در سونوگرافی کلیه هیچ اشعه ای وجود ندارد. همچنین حرکت مبدل سونو روی پوست شما مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. تنها ممکن است به خاطر وجود ژل های رسانا روی پوستتان کمی احساس سرما داشته باشید. این تنها حس ناخوشایندی است که در روند انجام سونوگرافی خواهید داشت. بنابراین هیچ گونه خطری در سونوگرافی کلیه وجود ندارد.

Leave a Comment